De impact van AI op de uitzendmarkt - hoofdfoto

De impact van AI op de uitzendbranche

‘Dankzij AI houd je veel meer tijd over voor menselijk contact’

Artificial intelligence (AI) is ook in de uitzendbranche een groeiend fenomeen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe wordt AI al gebruikt en wat kunnen we er in de toekomst van verwachten? Flexmarkt vroeg vier professionals om hun licht erop te laten schijnen.

Tekst: Elske Muis

Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de uitzendbranche en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Zo kan AI recruitmentprocessen automatiseren door taken zoals cv-screenings, vacaturematching en contractopstellingen over te nemen. Ook kunnen algoritmen complexe datasets analyseren, om zo kandidaten efficiënter te matchen met de juiste banen. Of denk aan het bestaan van AI-chatbots, die kunnen fungeren als eerste aanspreekpunt voor kandidaten en klanten.

Marcel van der Meer is AI- en sourcing-trainer. Hij helpt uitzend- en recruitmentbureaus om slimmer te werken door middel van automatisering en AI. “De vraag die ik het meeste krijg vanuit de branche is: hoe kan ik processen versnellen? Processen zoals vacatureteksten schrijven, profielen opstellen, vragen beantwoorden, afbeeldingen maken, noem maar op. Daarvoor is AI gemaakt, de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Van der Meer benadrukt hoe AI een uitzendbureau kan helpen het verschil te maken. “Je hebt meer tijd om je werk echt goed te doen. Niemand vindt de administratie leuk. Als je dat soort zaken met AI uit handen kunt nemen, dan heb je meer tijd over. Je kunt nog even dat telefoontje plegen naar die kandidaat. Of je hebt net even wat meer tijd om aandacht te geven aan een uitzendkracht. AI bespaart je tijd.”

Processen optimaliseren

Aan welke vormen van procesoptimalisatie kunnen we denken bij de inzet van AI? “Uitzenders voeren veel gesprekken met opdrachtgevers, maar ook met uitzendmedewerkers”, zegt Marcel van der Meer. “Die gesprekken kun je ook opnemen. Dan heb je weer ruwe data, waar je van alles mee kunt. Op basis daarvan kun je een vacaturetekst maken met AI, of een profiel van een geschikte kandidaat opstellen.” Of denk aan het eindeloos scrollen door een inhoudsopgave of bestand om een bepaalde tabel met loonkosten te vinden. Door die informatie voor te leggen aan AI, weet je binnen een paar seconden wat een 28-jarige bakker gemiddeld verdient tussen 3 en 5 uur op een zondagnacht.

AI is al in trek

AI wordt al veelvuldig gebruikt en ingezet, ook in de uitzendbranche. Zo ook door Nocore Group, aanbieder van softwaresystemen. “Wij digitaliseren het bedrijfsproces van een uitzendbureau”, vertelt Rob van den Hoogen, directeur Flex bij Nocore Group. “Van recruitment, onboarding en het plaatsen van kandidaten naar digitale urenverwerking, met verlonen en facturatie, tot en met het financiële pakket. Wij doen dat momenteel voor tweehonderd flexklanten.”

Nocore past AI toe in zijn software voor uitzendorganisaties, waaronder het automatiseren van planningssystemen, urenregistratie en facturatie. Van den Hoogen: “Wij proberen de administratieve handelingen van bedrijven te digitaliseren en automatiseren, zodat die tijd overhouden voor persoonlijk contact.”

Nocore maakt ook gebruik van AI bij de eigen productontwikkeling. “Wij hebben programmeurs die de software ontwikkelen”, vertelt CTO Jan-Willem Spuij. “Dat was tien jaar geleden nog letterlijk elke regel tikken, maar nu zorgt AI ervoor dat er al stukken van de code min of meer worden klaargezet. Daarnaast kan het testen van de nieuw ontwikkelde functionaliteiten ook met hulp van, of zelfs volledig door AI worden uitgevoerd.”

Marcel van der Meer

Marcel van der Meer: “Het is vooral uitproberen en aan de slag gaan.”

Rob van den Hoogen

Rob van den Hoogen: “Laat de computer onderscheidend zijn, maar niet leidend.”

Jan Willem Spuij

Jan-Willem Spuij: “Blijf altijd je output controleren.”

Ralph Brasker

Ralph Brasker: “AI moet meer suggesties gaan geven over de inhoud.”

Efficiënter werven

Recruitmentplatform Byner gebruikt AI om het gehele recruitmentproces efficiënter te maken, van klantbeheer tot kandidatenbeheer. Begin september kwam Byner met een AI-assistent, speciaal ontwikkeld voor recruimentbureaus en persoonlijk in te richten. “Wij proberen met ons platform eigenlijk een soort backbone te zijn voor klanten. En wij hebben nu in dat core process over de gehele breedte een AI-laag aangebracht,” aldus CEO Ralph Brasker. “Wij zagen eigenlijk dat onze klanten allemaal een ander vraagstuk hebben op het gebied van procesoptimalisatie. Bij de een gaat het om vacatureteksten, bij de ander is het meer klantpresentatie. Met de AI Assistant kun je zelf kiezen om juist die processen te optimaliseren, zoals jij die voor ogen hebt.”

Hoe heeft AI bijgedragen aan verbeteringen in de efficiëntie, snelheid en nauwkeurigheid van processen? Van den Hoogen: “Wij zien dat onze klanten, doordat ze de administratieve handelingen niet meer hoeven te doen, meer tijd kunnen investeren in kandidaten of opdrachtgevers. Een systeem moet die handelingen voor je kunnen doen, zodat jij bezig kunt zijn met het werven en selecteren van kandidaten.”

‘Klanten zien opeens de potentie voor andere deelprocessen in hun organisatie’

“Wij zien dat AI zorgt voor een soort neveneffect op het gebied van doorontwikkeling”, zegt Brasker. “Doordat klanten gaan nadenken over hun processen en AI gebruiken om te kijken wat het kan toevoegen, zien ze opeens de potentie van updates voor andere deelprocessen in hun organisatie. Klanten gaan nu echt vanuit hun eigen businessproces nadenken.”

Uitdagingen van AI

Met nieuwe technologie komen ook nieuwe uitdagingen. Waar ligt de uitdaging bij het gebruik van AI in de uitzendbranche? Volgens Van den Hoogen zit die in het afbakenen van het menselijk aspect. “Je moet persoonlijke handelingen niet weghalen. Wat wil je door de computer laten doen en wat niet? Je wilt je computer onderscheidend laten zijn, maar niet leidend.”

Spuij vult aan: “Het is ook belangrijk dat je altijd je output blijft controleren. Pas die zo nodig aan, of check of het wel het goede antwoord is.” Marcel van der Meer is het daarmee eens: “Hightech, high-touch. Hightech is dan de AI en high-touch is dat je de volledige aandacht overhebt voor de kandidaat of de opdrachtgever. AI heeft geen gevoel, geen data. AI kan heel goed teksten genereren, maar kan geen feiten onderbouwen. Dus daar moet je ook voorzichtig mee zijn. Je moet wel alles checken. Maar dat is vooral uitproberen en ermee aan de slag gaan.”

Toekomst van AI

Wat kunnen we verwachten van toekomstige ontwikkelingen, zoals deep learning, predictive analytics en conversational AI? “Ik denk dat we steeds meer gaan leunen op AI”, voorspelt Van der Meer. “We gaan ook steeds meer praten met de AI, op privé en zakelijk vlak.”

Alles wat administratief is, wordt vervangen door AI, voor zover dat niet al is gebeurd. “Je moet goed nadenken: wat voor rol wil ik vervullen in mijn dagelijkse job en hoe kan ik AI goed gaan toepassen? Zorg dat je in ieder geval ook menselijke skills leert. Beïnvloeding of empathie, dat zijn dingen die AI totaal niet beheerst. Dit is voor de uitzendbranche natuurlijk heel erg belangrijk om op te blijven focussen, anders valt je business weg.”

Ralph Brasker voorspelt dat AI meer aan de achterkant van het recruitmentproces wordt ingezet. “Momenteel zitten we nog veel aan de voorkant van het proces, bij het matchen, screenen en de vacatureteksten schrijven, maar ik denk dat we uiteindelijk meer aan de achterkant van het proces doorontwikkelen. We staan nog aan het begin van waar we mee bezig zijn. In de volgende fase moet AI veel meer suggesties geven over de inhoud en proactief, gevraagd en ongevraagd, ergens in het proces meedenken.”

Spuij ziet AI zich ook zo ontwikkelen. “Waar we recentelijk behoefte zien in de markt en nu mee bezig zijn, is de inzet van AI op de data van klanten. Dat betekent dat je in plaats van alleen registreren en inzien, ook voorspellingen kunt gaan doen: wat gebeurt er met mijn marge, met mijn omzet bij die klant, als er heel veel zieken zijn? Als mensen die nu in die regio werken allemaal 60-plus worden? We gaan toe naar de beantwoording van dat soort vragen.”

‘Als je er nu nog niet mee bezig bent, loop je achter’

Adviezen

Vervangt AI de menselijke recruiter of ondersteunt AI hem of haar? Van der Meer: “Het zal banen gaan kosten, maar niet de banen van mensen die al met AI kunnen werken. Het zal banen kosten van mensen die zonder AI werken. Als je er nu nog niet mee bezig bent, loop je achter.”

Van de Hoogen adviseert zijn klanten om inefficiënte processen op administratief gebied te digitaliseren met behulp van AI. “Het persoonlijke contact blijft het belangrijkste voor ons. Dus vooral doorontwikkelen, met menselijk contact op nummer één.”

Brasker zou zijn klanten als eerste aanraden om na te denken over de processen. “Waar zitten mijn grootste uitdagingen? Welk proces kan worden verbeterd? Die vragen zou ik oppakken, en onderzoeken hoe je daar technologie op kunt toepassen.”