“Wij zien dat AI zorgt voor een soort neveneffect op het gebied van doorontwikkeling”, zegt Brasker. “Doordat klanten gaan nadenken over hun processen en AI gebruiken om te kijken wat het kan toevoegen, zien ze opeens de potentie van updates voor andere deelprocessen in hun organisatie. Klanten gaan nu echt vanuit hun eigen businessproces nadenken.”
Uitdagingen van AI
Met nieuwe technologie komen ook nieuwe uitdagingen. Waar ligt de uitdaging bij het gebruik van AI in de uitzendbranche? Volgens Van den Hoogen zit die in het afbakenen van het menselijk aspect. “Je moet persoonlijke handelingen niet weghalen. Wat wil je door de computer laten doen en wat niet? Je wilt je computer onderscheidend laten zijn, maar niet leidend.”
Spuij vult aan: “Het is ook belangrijk dat je altijd je output blijft controleren. Pas die zo nodig aan, of check of het wel het goede antwoord is.” Marcel van der Meer is het daarmee eens: “Hightech, high-touch. Hightech is dan de AI en high-touch is dat je de volledige aandacht overhebt voor de kandidaat of de opdrachtgever. AI heeft geen gevoel, geen data. AI kan heel goed teksten genereren, maar kan geen feiten onderbouwen. Dus daar moet je ook voorzichtig mee zijn. Je moet wel alles checken. Maar dat is vooral uitproberen en ermee aan de slag gaan.”
Toekomst van AI
Wat kunnen we verwachten van toekomstige ontwikkelingen, zoals deep learning, predictive analytics en conversational AI? “Ik denk dat we steeds meer gaan leunen op AI”, voorspelt Van der Meer. “We gaan ook steeds meer praten met de AI, op privé en zakelijk vlak.”
Alles wat administratief is, wordt vervangen door AI, voor zover dat niet al is gebeurd. “Je moet goed nadenken: wat voor rol wil ik vervullen in mijn dagelijkse job en hoe kan ik AI goed gaan toepassen? Zorg dat je in ieder geval ook menselijke skills leert. Beïnvloeding of empathie, dat zijn dingen die AI totaal niet beheerst. Dit is voor de uitzendbranche natuurlijk heel erg belangrijk om op te blijven focussen, anders valt je business weg.”
Ralph Brasker voorspelt dat AI meer aan de achterkant van het recruitmentproces wordt ingezet. “Momenteel zitten we nog veel aan de voorkant van het proces, bij het matchen, screenen en de vacatureteksten schrijven, maar ik denk dat we uiteindelijk meer aan de achterkant van het proces doorontwikkelen. We staan nog aan het begin van waar we mee bezig zijn. In de volgende fase moet AI veel meer suggesties geven over de inhoud en proactief, gevraagd en ongevraagd, ergens in het proces meedenken.”
Spuij ziet AI zich ook zo ontwikkelen. “Waar we recentelijk behoefte zien in de markt en nu mee bezig zijn, is de inzet van AI op de data van klanten. Dat betekent dat je in plaats van alleen registreren en inzien, ook voorspellingen kunt gaan doen: wat gebeurt er met mijn marge, met mijn omzet bij die klant, als er heel veel zieken zijn? Als mensen die nu in die regio werken allemaal 60-plus worden? We gaan toe naar de beantwoording van dat soort vragen.”