Welke ontwikkelingen zijn er in de uitzendbranche? Gaat het steeds beter of juist slechter met de bijscholing?
“Er is – voor vaste medewerkers – jarenlang een hbo-deurbeleid geweest in de branche: zonder hbo-diploma kwam je er niet in. Inmiddels zie je steeds meer mbo’ers aan het werk in de uitzendbranche. Die trend heeft impact. Mbo’ers zijn zeker geschikt voor de functie, maar hebben wel een andere manier van opleiden en begeleiden nodig.
“Tegelijkertijd zet de trend van functiedifferentiatie door. De 360-gradenfunctie wordt steeds meer opgeknipt in verschillende rollen. Volgens een onderzoek uit 2018 verschillen mbo- en hbo-intercedenten qua competenties en focus: de eerste bleken meer kandidaatgericht en de tweede meer klantgericht; adviserend en acquirerend. We onderzoeken momenteel of dat onderscheid nog steeds bestaat. Op basis van de eerste gesprekken is dit geschetste beeld nog herkenbaar.
“Ik denk dat er een positieve ontwikkeling is ten aanzien van bijscholing. Werkgevers zijn zich erg bewust van het belang van up-to-date kennis en beseffen dat ze in deze krappe arbeidsmarkt moeten investeren in medewerkers om ze aan zich te binden. Permanente educatie kan daarbij een mooi hulpmiddel zijn. Een aantal werkgevers is hier al heel concreet mee bezig, andere roep ik graag op om bewustzijn om te zetten naar actie.”
De voordelen van bijscholing lijken overduidelijk, zijn deze ook in cijfers te vatten?
“Volgens een studie door het ROI Instituut is de ROI van het SEU-examen 124 procent. Het SEU-diploma en permanente educatie hebben een positieve invloed op productiviteit, zelfstandigheid en de kwalitatieve dienstverlening, en blijken ook een positief effect te hebben op retentie. 29 procent van medewerkers die PE volgen, zegt daardoor langer bij de werkgever te willen blijven. 33 procent blijft langer werkzaam in de branche.
“Met het hoge verloop in de uitzendbranche is het al dikke winst als iemand drie of vier maanden langer blijft. De investering is beperkt. Zes uur bijscholing per jaar is voldoende en kan flexibel worden ingevuld door het volgen van losse e-learnings, een webinar of een (halve) dag training. Het gaat erom dat je mensen de kans geeft om te groeien, zichzelf te ontplooien.”
Bij wie moet het initiatief liggen: de uitzender, de inlener of de werknemer?
“97 procent van onze deelnemers doet examen via de werkgever. Veel daarvan stellen het examen ook verplicht. Inleners zijn niet zo bezig met scholing van bijvoorbeeld intercedenten. Dat is jammer, want zij dragen steeds meer verantwoordelijkheid. Het is in hun belang om te weten dat een uitzendbureau zijn zaakjes op orde heeft.
“Mijn oproep aan de branche: als je met permanente educatie werkt, laat dat dan zien, zet het in als USP. Inleners zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die zij lopen. Denk bijvoorbeeld aan de inlenersaansprakelijkheid omtrent loonheffingen en btw, of de (mede)verantwoordeijkheid van de inlener ten aanzien van de inlenersbeloning.”