Waar let je op bij de aanschaf?
“AI-tools worden getraind op basis van data. Ze zijn dus niet per definitie objectief of neutraal. Het is belangrijk dat AI jouw doelgroep selecteert op de juiste gronden.
“Ga niet over één nacht ijs. Je moet het product snappen. Het is onacceptabel om een product te kopen dat suggesties doet over wie wel of niet geschikt is als je dat product in de basis niet snapt. Stel vragen en vraag door als je het antwoord niet snapt.”
Een vraag die je volgens Van de Haterd altijd moet stellen: is deze tool gevalideerd voor jouw doelgroep? “Als je kandidaten zoekt die veelal Nederlands als tweede taal hebben, blijf dan weg van een talig assessment. En gebruik al helemaal geen assessment dat gevalideerd is voor mensen die Nederlands op academisch niveau spreken. Dat soort dingen zie ik wel fout gaan in de praktijk. Vraag altijd om het wetenschappelijk validatierapport, met onder meer de test/hertestscore voor de verschillende categorieën.”
Wat gaat belangrijk worden in de werving de komende jaren?
Next generation programmatic systems, ofwel het gepersonaliseerd benaderen van kandidaten, noemt Van de Haterd. “Dat gebeurt al. Schiphol is een mooi voorbeeld. Bij de werving van beveiligers heeft het recruitment-marketingbureau acht profielen gemaakt. Elke groep heeft een eigen achtergrond en motieven om in de beveiliging te werken. Vrouwen boven de 30 jaar vinden flexibele roosters fijn, plus dat ze drie maanden van tevoren hun roosters kennen in verband met kinderopvang. Studenten zijn gecharmeerd van het feit dat ze het goed naast hun studie kunnen doen en dat het heel goed betaalt voor een bijbaan. Mensen met een islamitische achtergrond die vaak zijn afgewezen, krijgen foto’s te zien van werknemers met dezelfde achtergrond. Zij krijgen allemaal hun eigen advertentie, die ze triggeren met waar zij op aanslaan. We zien de eerste tools die dat automatiseren. KwikFit bijvoorbeeld heeft voor elke monteur zo’n duizend verschillende advertenties uitstaan.”
In het boek noemen jullie ook automatic sourcing.
“Ja, zo’n sourcing-strategie is het succesvolst als je niet alleen een berichtje stuurt, maar er ook een follow-up achteraan stuurt als een reactie uitblijft. Dat kan nu al volledig geautomatiseerd via een soort CRM-systeem. Maar vaak zijn dat gestandaardiseerde berichtjes. Wat AI als geen ander kan, is persoonlijkheidsprofielen maken. Daarmee kun je kandidaten veel preciezer benaderen, met een boodschap verpakt in woordgebruik en beelden die de kandidaat aanspreekt.”
De kandidaat wordt natuurlijk ook steeds slimmer dankzij slimme tech.
“Zeker, de kandidaat, met name in de techwereld, slaat hard terug. Er bestaat software waarmee in een Zoom-call onderin het beeld automatisch het juiste antwoord verschijnt. Sommige kandidaten zijn zo gefrustreerd door kandidaat-onvriendelijke oplossingen dat ze zelf een tool bouwen waarmee ze tweehonderd op maat gemaakte sollicitaties per uur versturen dankzij ChatGPT. Ze zien wel wat er terugkomt. Er zijn partijen die sinds ChatGPT 500 procent meer sollicitanten op functies krijgen.”
Zijn er ook dingen waar AI niet zo goed in is?
“Wat AI nog niet zo goed kan, is de beste persoon zoeken voor het team. Het is bekend dat een bepaalde mate van diversiteit goed is voor een team. Soms mist een team bepaalde skills. Maar om dat in AI te gieten, is nog een brug te ver. Daarvoor weten we nog te weinig van teamdynamiek. Er is bovendien weinig vraag naar. Dat is toekomstmuziek.”