De ontwikkelingen in de flexmarkt volgen elkaar in hoog tempo op. De krapte zorgt voor uitdagingen, daarnaast zijn er nieuwe technologieën (zoals kunstmatige intelligentie in het algemeen en ChatGPT in het bijzonder) en nieuwe toetreders op de recruitmentmarkt zoals platformen. Hoe zorg je in deze uitdagende tijd voor optimale effectiviteit en efficiëncy? Het advies: focus op marketing en kies voor één geïntegreerde oplossing.
Door Maikel Neelen
De druk van buitenaf is voelbaar voor uitzenders. De marges staan onder druk, wat de noodzaak voor efficiency vergroot. Een integrale aanpak van hun recruitment is daarom noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven. Maar praktisch gezien liggen de werelden van backoffice/payrollsystemen en frontoffice-oplossingen nog mijlenver uiteen. De backoffice is het domein van de boekhouder, frontoffice van de marketeer. Nog steeds komt het voor dat uitzenders werken met een excelbestand, soms aangevuld met een losse frontoffice-oplossing. Het gevolg? De kandidaat moet in meerdere omgevingen dezelfde informatie invoeren en krijgt van de uitzender via verschillende kanalen informatie toegestuurd. Dat past niet bij de huidige tijd en strookt niet met de gewenste candidate journey.
Weg van houtje-touwtje
Binnen de uitzendbranche bestaan genoeg oplossingen die een deelprobleem van het recruitmentproces tackelen. Een goede applicatie voor de planning, een voor urenregistratie, enzovoorts. Al die individuele oplossingen hebben vaak ook hun eigen app voor kandidaten en opdrachtgevers. Zij moeten dus op verschillende plekken dezelfde gegevens invoeren. Dat is voor kandidaten anno 2023 een reden om af te haken. Bovendien gaat het vaak mis – of het wordt in elk geval nodeloos ingewikkeld – als een uitzendbureau al die losse oplossingen aan elkaar moet knopen. Dubbele invoer van kandidaat en of opdrachtgever (met een minuscuul foutje) kan leiden tot doublures in de administratie. Om het nog maar niet te hebben over de kanidaten die afhaken omdat hun klantreis niet optimaal is. Bovendien kan het hele systeem als een kaartenhuis in elkaar storten als een van die losse oplossingen niet (goed) werkt.
Uitzenders weten wel dat ze te veel afzonderlijk opererende tooltjes gebruiken, maar er heerst nog steeds koudwatervrees om over te stappen naar een integrale oplossing.
Optimalisatieslag
Tigris is een partij die een geïntegreerde oplossing aanbiedt. Het is gebouwd op het bekende en veel gebruikte CRM-platform Salesforce. Hier kun je in één omgeving alles afhandelen van jobmarketing tot recruitment, operation en payrolling. Het recruitmentsysteem is direct gekoppeld aan de backoffice waardoor je altijd een real-time overzicht hebt. De kandidaat regelt alles – van reageren op een advertentie tot het invoeren van zijn uren – via één nieuw ontwikkelde kandidaten app. Lekker overzichtelijk en intuïtief gebouwd. De grote voordelen hiervan zijn dat de houtje-touwtje constructies zoals in bovenstaande alinea beschreven tot het verleden behoren en bovendien is je eindresultaat geoptimaliseerd.
Optimale begeleiding
Het is logisch dat de klantreis van je klanten (kandidaten en klanten) verbetert door een integrale oplossing. Het voorkomt immers dat kandidaten dezelfde data meerdere keren moeten invoeren of moeten switchen tussen verschillende applicaties. De communicatie met, en begeleiding van de kandidaat verbetert ook. Whatsappfunctionaliteit is geïntegreerd in het systeem waardoor communicatie tussen klant en kandidaat altijd mogelijk is. Daarbij is het ook mogelijk dat de klant geautomatiseerde berichten stuurt naar de kandidaten om een vinger aan de pols te houden. Denk bijvoorbeeld aan een automatisch bericht naar de kandidaat na vier weken met de vraag of alles goed gaat in zijn nieuwe baan en hoe hij het werk ervaart. De automatisch gegenereerde data vanuit één systeem zorgt dus voor optimale communicatie met uitzendkrachten en opdrachtgevers. Met een geïntegreerd systeem heb je voor minder verspilling (van tijd en dus geld). Zo weet het systeem bijvoorbeeld direct welke cao (en welk loon) van toepassing is voor een bepaalde kandidaat omdat de data gekoppeld is aan de backoffice.
Meten is weten
Het is steeds belangrijker voor uitzendbureaus om hun geleverde inspanningen goed te meten. Wat kost het om een kandidaat te plaatsen en wat levert het op? Dat begint bij de advertenties op de grote jobboards (zoals Indeed en LinkedIn). Die advertenties worden steeds duurder en tegelijkertijd wordt het lastiger om de juiste kandidaat te vinden door de krapte op de markt. Je betaalt per klik en na die klik zijn de kandidaten pas op je website. Veel uitzendbureaus hebben hun klantreis niet op orde, waardoor ze wel het geld kwijt zijn voor de klik, maar geen (of een slechte) conversie hebben omdat kandidaten niet solliciteren op de website. Het is dus ontzettend belangrijk om je klantervaring op je website of app te maximaliseren. Vindt jouw kandidaat meteen alle informatie die hij nodig heeft? Zijn er niet te veel zaken die afleiden van jouw centrale doel, namelijk dat de kandidaat solliciteert en geplaatst wordt?
Real-time data
Het belang van marketing is de afgelopen jaren enorm gegroeid binnen de flexmarkt. Dat idee lijkt nog niet helemaal ingedaald. De marketingafdeling is niet alleen de plek om posters en banners te laten maken. De marketingafdeling weet welke kanalen jouw potentiële kandidaten gebruiken. Werf je kandidaat x het beste via LinkedIn, werk.nl of Indeed? Bijna dagelijks komen er nieuwe plekken bij waar je kandidaten kunt vinden. Zoals eerder gezegd: je betaalt steeds meer per klik. Als je weet welke kanalen voor welke doelgroepen effectief zijn, kun je geld besparen op marketing (en dus groeit je marge). Real-time data-interpretatie zorgt ervoor dat je weet welke kanalen goed werken. Dat maakt je uitzendbureau toekomstbestendig.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tigris.