Marco HendrikseWeerstand, logisch

Verandering, we houden er niet van. Verandering roept weerstand op. Weerstand die overigens volstrekt logisch is. Want verandering wordt gezien als verlies. Talloze studies wijzen uit dat verlies de oorzaak is van weerstand tegen verandering, waaronder het verlies van: controle, effectiviteit, baanzekerheid, potentiële kansen, macht, middelen, routines en status. Allemaal redenen waarom we direct in de weerstand schieten. Verlies doet pijn. Sterker nog, volgens professor James Bailey van de George Washington University worden bij verandering dezelfde hersendelen geactiveerd als wanneer mensen denken aan de dood. Over verlies gesproken.

Verlies weegt ook veel zwaarder dan winst, weten we van de onlangs overleden Israëlische psycholoog Daniel Kahneman. Hij stelde de theorie op over loss aversion (verliesaversie). De pijn van verlies is veel sterker dan de voldoening van iets krijgen of winnen.

De proef op de som nemen? Vertel een willekeurige medewerker dat zijn salaris met 50 euro wordt verlaagd en deze zal op zijn achterste benen staan. Als je deze medewerker vertelt dat er volgende maand 50 euro méér op de salarisstrook staat, krijg je een glimlach en een bedankje. En weer over tot de orde van de dag.

Wat heeft dit te maken met het ict-thema van dit digitale magazine? Nieuwe systemen, díé roepen pas weerstand op. De technische implementatie van een nieuw (ict-)systeem is vaak nog wel te doen. Medewerkers meekrijgen, ervoor zorgen dat ze er efficiënt gebruik van gaan maken, heeft vaak veel meer voeten in de aarde. Medewerkers schieten bij de introductie van een nieuw systeem direct in de weerstand. Wat staat er allemaal wel niet op het spel? Daar gaan de routines overboord die ze nu juist lekker hadden opgebouwd.

Deborah Nas, hoogleraar aan de TU Delft, is juist dol op (nieuwe) technologie. Ze is ook nog eens benieuwd naar ‘what makes people tick’. Ze staat op het kruispunt van technologie, business en psychologie en dat helpt haar te begrijpen – en voorspellen – waarom innovaties falen of slagen, zo schrijft ze op haar LinkedIn-profiel. In dit digimag vertelt ze over de impact van technologische innovaties, zoals AI, op het werk van mensen. Ze gelooft dat de sleutel om medewerkers mee te krijgen bij verandering in leiderschap zit. “Als de top van een organisatie niet echt begrijpt waar het over gaat, wordt het heel moeilijk om iedereen mee te krijgen.”

Op het FlexForward-event op 6 juni in het Van der Valk in Houten vertelt ze uitgebreid en heel concreet hoe je op succesvolle wijze het invoeren van (nieuwe) technologie aanpakt. Je krijgt tips waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt.

Trouwens, ik ben ook zeer benieuwd hoe medewerkers gaan reageren als ze een AI-assistent als collega krijgen, zoals Neople en Typetone gaan aanbieden. Ze vertellen er alles over in dit digimagazine. Ik zie weerstand, maar dat is logisch.

Marco Hendrikse, hoofdredacteur Flexmarkt
flexmarkt@vmnmedia.nl

Meld je aan voor het FlexForward-event op 6 juni in Houten